Occurrence of reverse running on Expressway

出典:第4回 高速道路での逆走対策に関する有識者委員会 配付資料

01 Occurrence of reverse event

  • Reverseways occur on Expressway nationwide almost once every two days
  • 逆走事案の37%が分合流部・出入口部で発生
  • 逆走した運転手の年齢は、65歳以上が68%、うち、75歳以上が46%を占める

<Trends in the number of cases of reverse run and their locations>

  • The location of occurrence is classified by the reverse running start point
Trends in the number of backtracking incidents and images of their occurrence

Number of reverse runs

2015 分合流部・出入口部 96件(37%)、料金所プラザ部 11件(4%)、料金所前後 51件(20%)、単路部 68件(26%)、その他 33件(13%) 計259件
2016 分合流部・出入口部 89件(36%)、料金所プラザ部 16件(6%)、料金所前後 42件(17%)、単路部 47件(19%)、その他 55件(22%) 計249件
2017 分合流部・出入口部 64件(31%)、料金所プラザ部 13件(6%)、料金所前後 46件(22%)、単路部 48件(23%)、その他 36件(18%) 計207件
2018 分合流部・出入口部 67件(34%)、料金所プラザ部 10件(5%)、料金所前後 40件(20%)、単路部 44件(22%)、その他 39件(19%) 計200件
2019 分合流部・出入口部 92件(46%)、料金所プラザ部 9件(5%)、料金所前後 36件(18%)、単路部 45件(22%)、その他 18件(9%) 計200件
2020 分合流部・出入口部 52件(35%)、料金所プラザ部 4件(3%)、料金所前後 28件(19%)、単路部 36件(24%)、その他 28件(19%) 計148件
2021 分合流部・出入口部 70件(37%)、料金所プラザ部 10件(6%)、料金所前後 38件(20%)、単路部 47件(25%)、その他 23件(12%) 計188件
2022 分合流部・出入口部 78件(38%)、料金所プラザ部 15件(7%)、料金所前後 30件(15%)、単路部 46件(23%)、その他 35件(17%) 計204件
2023 分合流部・出入口部 83件(37%)、料金所プラザ部 9件(4%)、料金所前後 48件(21%)、単路部 52件(23%)、その他 32件(15%) 計224件

<Age of wrong-way drivers in 2023>

Total from 2023.1 to 2023.12 (Breakdown of 224 cases)

2023年の逆走した運転者の年齢のイメージ画像
2023年の逆走した運転者の70%が65歳以上。
30歳未満 20件(9%)
30~65歳未満 52件(23%)
65~75歳未満 49件(22%)
75歳以上 102件(46%)
不明 1件(0%)
計224件

データ:2015年~2023年の高速道路(国土交通省及び高速道路会社管理)における事故または確保に至った逆走事案 N=1,879

Source: Created by the Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism and the Expressway Company with the cooperation of the police

02 Occurrence situation of reverse running accident

  • Among wrong-way driving cases, the number of wrong-way driving accidents is around 40 cases per year, with 39 cases in 2023, showing no significant change.
  • Wrong-way driving accidents are about 38 times more likely to result in a fatal accident than all accidents on Expressway, and about three times more likely to result in fatalities or injuries.

<Trends in the number of reverse accidents and accident types>

Image of changes in the number of reverse accidents and accident types

Number of reverse accidents

2015 死亡 8件(17%)、負傷 18件(39%)、物損 20件(44%)
2016 死亡 7件(12%)、負傷 18件(32%)、物損 32件(56%)
2017 死亡 5件(11%)、負傷 12件(27%)、物損 27件(62%)
2018 死亡 1件(3%)、負傷 13件(41%)、物損 18件(56%)
2019 死亡 4件(9%)、負傷 15件(33%)、物損 26件(58%)
2020 死亡 1件(4%)、負傷 5件(19%)、物損 20件(77%)
2021 死亡 4件(9%)、負傷 6件(14%)、物損 34件(77%)
2022 死亡 3件(7%)、負傷 9件(20%)、物損 32件(73%)
2023 死亡 2件(5%)、負傷 6件(15%)、物損 31件(80%)

<Age of wrong-way drivers in 2023>

2023.1-2023.12 Total (Breakdown of 39 cases)

2023年の「逆走事故運転者の年齢」のイメージ画像
2023年の逆走事故の年齢構成は、65歳以上が約6割、内75歳以上が39%
30歳未満 2件(5%)
30〜65歳未満 13件(33%)
65〜75歳未満 9件(23%)
75歳以上 15件(39%)
計39件

データ:2015年~2023年の高速道路(国土交通省及び高速道路会社管理)における事故に至った逆走事案 N=377

Source: Created by the Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism and the Expressway Company with the cooperation of the police

Comparison of wrong-way driving accidents and overall Expressway accidents

逆走事故と高速道路事故全体の比較のイメージ画像

データ:2011年~2023年の逆走事故全531件、高速道路事故全655,930件の内訳

Source: Created by the Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism and the Expressway Company with the cooperation of the police

03 Occurrence of reverse running cases by motive

  • Looking at the number of wrong-way driving cases by motive, data from 2015 to 2022 shows that approximately 20% were intentional, approximately 40% were negligent, and approximately 30% were without awareness.For 2023, the trend is similar, with approximately 20% being intentional, approximately 40% being negligent, and approximately 30% being without awareness.
  • In terms of the number of wrong-way driving accidents by motive, data from 2015 to 2022 shows that approximately 20% were intentional, approximately 30% were negligent, and approximately 20% were due to lack of awareness.In 2023, the proportion of negligence has increased slightly to approximately 20%.

[定義]

故意:逆走になる事を認識して逆走を開始した事案

過失:逆走になる事を認識せずに逆走を開始した事案

認識なし:事故や確保等により逆走を終えた時点においても、逆走したとの認識を持っていないもの(認知症等)

本来のルートへ復帰するための逆走(故意)

本来のルートへ復帰するための逆走(故意)のイメージ画像
(例:目的のICを通り過ぎてしまい、本来出ようとしていたランプに戻ろうとして故意に逆走)

本来のルートへ復帰するための逆走(過失)

本来のルートへ復帰するための逆走(過失)のイメージ画像
(例:高速道路に誤って進入したことに気付き、一般道に戻ろうと料金所手前で転回し、逆走と思わないまま反対車線の流入ランプを逆走した)

進行するべきルートを誤って逆走(過失)

進行するべきルートを誤って逆走(過失)のイメージ画像
(例:一般道から進入箇所を間違って出口へ誤進入した)

<Trends in the number of reverse running cases by motive>

Image of changes in the number of cases of reverse running cases by motive

Number of cases of wrong-way driving

2015 故意 66件(25%)、過失 98件(38%)、認識なし 69件(27%)、その他・不明 26件(10%) 計259件
2016 故意 46件(18%)、過失 109件(44%)、認識なし 71件(29%)、その他・不明 23件(9%) 計249件
2017 故意 57件(28%)、過失 71件(34%)、認識なし 45件(22%)、その他・不明 34件(16%) 計207件
2018 故意 50件(25%)、過失 77件(39%)、認識なし 41件(21%)、その他・不明 32件(16%) 計200件
2019 故意 59件(30%)、過失 78件(39%)、認識なし 39件(20%)、その他・不明 24件(12%) 計200件
2020 故意 34件(23%)、過失 62件(42%)、認識なし 38件(26%)、その他・不明 14件(9%) 計148件
2021 故意 42件(22%)、過失 65件(35%)、認識なし 58件(31%)、その他・不明 23件(12%) 計188件
2022 故意 35件(17%)、過失 82件(40%)、認識なし 70件(34%)、その他・不明 17件(8%) 計204件
2023 故意 53件(24%)、過失 92件(41%)、認識なし 70件(31%)、その他・不明 9件(4%) 計224件

<Changes in the number of wrong-way driving accidents by motive>

動機別の逆走事故発生件数の推移のイメージ画像

Number of reverse accidents

2015 故意 9件(20%)、過失 13件(28%)、認識なし 11件(24%)、その他・不明 13件(28%) 計46件
2016 故意 10件(18%)、過失 23件(40%)、認識なし 9件(16%)、その他・不明 15件(26%) 計57件
2017 故意 9件(20%)、過失 14件(32%)、認識なし 6件(14%)、その他・不明 15件(34%) 計44件
2018 故意 5件(16%)、過失 13件(41%)、認識なし 4件(13%)、その他・不明 10件(31%) 計32件
2019 故意 14件(31%)、過失 11件(24%)、認識なし 11件(24%)、その他・不明 9件(20%) 計45件
2020 故意 4件(15%)、過失 11件(42%)、認識なし 6件(23%)、その他・不明 5件(19%) 計26件
2021 故意 10件(23%)、過失 16件(36%)、認識なし 9件(20%)、その他・不明 9件(20%) 計44件
2022 故意 3件(7%)、過失 16件(36%)、認識なし 15件(34%)、その他・不明 10件(23%) 計44件
2023 故意 7件(18%)、過失 16件(41%)、認識なし 11件(28%)、その他・不明 5件(13%) 計39件

データ:2015年~2023年の高速道路(国土交通省及び高速道路会社管理)における事故または確保に至った逆走事案 N=1,879

Source: Created by the Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism and the Expressway Company with the cooperation of the police

<Proportion of wrong-way driving incidents by initiation cause in 2023>

2023年の逆走事案の開始要因別の割合のイメージ画像

データ:2023年の高速道路(国土交通省及び高速道路会社管理)における事故または確保に至った逆走事案 N=224

Source: Created by the Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism and the Expressway Company with the cooperation of the police

日本語
English
简体中文
繁體中文
ภาษาไทย
한국어